Ta strona wykorzystuje ciasteczka ("cookies") w celu zapewnienia maksymalnej wygody w korzystaniu z naszego serwisu. Czy wyrażasz na to zgodę?

Czytaj więcej

Nierównowaga płci w szkolnictwie wyższym

Według raportu GUSu na temat szkolnictwa wyższego w Polsce w 2019 r. na uczelniach wyższych istnieje zjawisko nierównowagi płci. Widoczne jest ono w liczbie kobiet i mężczyzn odbywających studia doktoranckie prowadzone przez przez uczelnie i instytuty naukowe oraz Centrum Medyczne Kształcenia Podyplomowego. W 2019 roku kształciło się ogółem 53,9 tys. doktorantów, w tym tylko 30% kobiet (16,5 tys.).

Co ciekawe, odmienną sytuację można zaobserwować w nowo powstałych szkołach doktorskich, gdzie prawie połowę doktorantów (49%), czyli 1919 osób, stanowią kobiety. Jak podaje Tomasz Burdzik: warto zauważyć zróżnicowanie płci doktorantów w obu typach kształcenia doktorskiego ze względu na typy uczelni. Na uczelniach nadzorowanych przez MNiSW (obecnie MEiN) kobiety stanowią 29% słuchaczy studiów doktoranckich (12111 doktorantek), zaś w szkołach doktorskich 47% (1474 słuchaczek). W dawnej formule studiów doktoranckich w uczelniach nadzorowanych przez Ministerstwo Zdrowia w starym trybie kształci się ponad 5 tys. doktorantów, z czego jedynie 35% stanowią kobiety (1994 doktorantek). Odmiennie wygląda sytuacja w szkołach doktorskich, gdzie kobiety dominują – jest ich 245, czyli 63%. W uczelniach nadzorowanych przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego na studiach doktoranckich kobiety stanowią 33% słuchaczy (22 doktorantki), zaś w szkołach doktorskich 51% (26 pań).

Widoczny wzrost udziału kobiet w szkołach doktorskich wskazuje na równoważenie proporcji kobiet i mężczyzn w formie kształcenia doktorskiego. Jednak Tomasz Burdzik wskazuje, iż w szerszym kontekście nadal mamy do czynienia z przewagą mężczyzn wśród kadry naukowej, co wynika z dużej nierównowagi płci w dawnej formule studiów doktoranckich, która ukształtowała stan krajowej nauki na kolejne lata.

 

Informacja na podstawie tekstu Tomasza Burdzika (Forum Akademickie). Mgr Tomasz Burdzik jest doktorantem w Szkole Doktorskiej Uniwersytetu Opolskiego w dyscyplinie nauk o polityce i administracji oraz przewodniczącym Zespołu ds. Równego Traktowania Krajowej Reprezentacji Doktorantów.

 

Źródło: https://freedesignfile.com