Ta strona wykorzystuje ciasteczka ("cookies") w celu zapewnienia maksymalnej wygody w korzystaniu z naszego serwisu. Czy wyrażasz na to zgodę?

Czytaj więcej

Wywiad z prof. Ewą Szczurek, laureatką Consolidator Grant ERC

Wywiad z prof. Ewą Szczurek z Wydziału Matematyki, Informatyki i Mechaniki Uniwersytetu Warszawskiego, laureatką Consolidator Grant ERC.

– W mojej dziedzinie dominacja mężczyzn zaczyna się od dominacji chłopców.(…) Największą potrzebę wsparcia instytucjonalnego widzę na poziomie uświadamiania społeczeństwa i na etapie wczesnej edukacji dzieci. Warto zachęcać wszystkie dzieci, zarówno dziewczynki jak i chłopców, aby rozwijały swoje zainteresowania matematyczne – mówi prof. Ewa Szczurek z Wydział Matematyki, Informatyki i Mechaniki Uniwersytetu Warszawskiego.

Prof. Ewa Szczurek jest informatykiem, pracuje na Wydziale Matematyki, Informatyki i Mechaniki Uniwersytetu Warszawskiego. Zajmuje się sztuczną inteligencją i jej zastosowaniami w biologii i medycynie. Jest laureatką trzech grantów NCN. W listopadzie 2023r. , jako jedna z czwórki naukowców z Polski, otrzymała Consolidator Grant ERC. –

Najbardziej fascynują mnie modele probabilistyczne grafowe i głębokie modele generatywne. Jeśli chodzi o zastosowania, przez wiele lat zajmowałam się badaniami związanymi z rakiem. Od stosunkowo niedawna moje zainteresowania się poszerzyły, między innymi o zagadnienie generacji peptydów przeciwdrobnoustrojowych. Dzięki otrzymanemu grantowi ERC mogę w pełni rozwinąć badania w tej dziedzinie – tłumaczy badaczka.

W rozmowie z Anną Korzekwą-Józefowicz prof. Szczurek mówi o swoich badaniach i działaniach wspierających wyrównywanie szans kobiet i mężczyzn w nauce.

Jeśli chodzi o wzorce, jakie moglibyśmy przejąć, to uniwersyteckie placówki dla dzieci. Przy ETH Zurich w Szwajcarii istniały żłobek i przedszkole dla dzieci pracowników, z kilkoma filiami w różnych dzielnicach miasta. Podobnie, przy University of Chicago w USA jest świetna szkoła podstawowa. Świadomość, że dzieci są pod dobrą opieką i otrzymują edukację na wysokim poziomie, gdy rodzic jest w pracy, jest kluczowa dla jego wydajności naukowej. Jest też bardzo pomocna przy przyciąganiu przez jednostki tych naukowców, którzy mają rodziny.

 

Całość wywiadu: https://www.ncn.gov.pl/akt…/2023-12-04-wywiad-ewa-szczurek

fot. M. Szczurek