Ta strona wykorzystuje ciasteczka ("cookies") w celu zapewnienia maksymalnej wygody w korzystaniu z naszego serwisu. Czy wyrażasz na to zgodę?

Czytaj więcej

Wsparcie osób neuroróżnorodnych

Światowy Dzień Świadomości Autyzmu - co wiemy o neuroróżnorodności? - Radio Łódź

Centrum Wsparcia Akademickiego BON dla studentów w spektrum autyzmu

Centrum Wsparcia Akademickiego BON oferuje wsparcie studentom ze spektrum autyzmu (m.in. z zespołem Aspergera lub autyzmem) w funkcjonowaniu na uczelni.

Na stronie Centrum Wsparcia Akademickiego BON znaleźć można następujące informacje:

  • Jakie wsparcie mogę uzyskać?
  • Jak się zgłosić?
  • Jak wygląda pierwsze spotkanie?
  • Jakie dokumenty muszę mieć, żeby skorzystać ze wsparcia?
  • Program tutoringu studenckiego.

 

“Wsparcie na Starcie” Biura ds. Osób z Niepełnosprawnościami UW

Jeśli osoba w spektrum autyzmu dopiero rozpoczyna studia na Uniwersytecie Warszawskim, może otrzymać pomoc w adaptacji do nowych warunków – zarówno w zakresie organizacji, jak i codziennego funkcjonowania w środowisku akademickim.

Na czym polega wsparcie:

  • Konsultacje indywidualne – cykl ok. 8–10 spotkań w pierwszym roku studiów, pomagających ocenić bieżące potrzeby i znaleźć rozwiązania pojawiających się trudności.

  • Opinia dla Wydziału – określająca zalecane formy wsparcia, np. dostosowanie zajęć i egzaminów, korzystanie z technologii wspierających, modyfikacje harmonogramu zaliczeń czy zasad usprawiedliwiania nieobecności.

  • Spotkania z tutorami – starsi studenci pomagają odnaleźć się w realiach życia akademickiego i integrują środowisko osób w spektrum.

  • Dodatkowe wsparcie dla wybranych Wydziałów (Archeologia, Biologia, Fizyka, Historia, Neofilologia, Psychologia, Socjologia, Instytut Kultury Polskiej) – indywidualna opieka tutora obejmująca m.in. planowanie nauki, zrozumienie spraw formalnych, strategie budowania relacji, a także orientację w przestrzeni i usługach uczelni (np. w bibliotece).

  • Pokoje wyciszeń – w budynku Wydziału Historii (Kampus Główny) oraz Neofilologii (ul. Dobra 55).

Szczegółowe informacje można znaleźć tutaj.

 

Program tutoringu studenckiego

Program tutoringu studenckiego został stworzony z myślą o studentach ze spektrum autyzmu, którzy potrzebują wsparcia w funkcjonowaniu na uczelni. W ramach programu będziesz regularnie spotykać się z innym studentem (tutorem) i omawiać bieżące sprawy związane ze studiowaniem, a także rozwiązywać problemy.
Dowiedz się więcej o tutoringu

Niektóre Wydziały (Archeologia, Biologia, Fizyka, Historia, Neofilologia, Psychologia, Socjologia, Instytut Kultury Polskiej)  oferują również bardziej regularne, indywidualne wsparcie tutorów, skupione nie tylko na bieżących problemach związanych z Uniwersytetem, ale również:

  • planowania procesu uczenia się,
  • rozumienia spraw organizacyjnych i formalnych,
  • strategii nawiązywania kontaktów,
  • orientacji w przestrzeni i usługach uniwersytetu (np. w usługach i przestrzeni biblioteki).

Dane kontaktowe tutorów można znaleźć tutaj.

 

Pokój wyciszeń

przeznaczony dla osób z nadwrażliwością sensoryczną, przeciążonych bodźcami lub trudnościami w regulacji emocji, zwłaszcza dla osób w spektrum autyzmu.

Znajduje się w budynku Wydziału Neofilologii (ul. Dobra 55), III piętro, pokój 3.026.

Kiedy możesz skorzystać: jeśli czujesz się przytłoczony hałasem, światłem, zapachami, masz trudności z koncentracją, kontrolą emocji lub reagujesz zbyt intensywnie na bodźce.

Zasady zgłoszeń:

  • Osoby zarejestrowane w BON – wysyłają maila z prośbą o dostęp. Po weryfikacji i akceptacji regulaminu klucz można odebrać w szatni (-1).

  • Osoby niezarejestrowane – wypełniają formularz rejestracyjny i dołączają dokumentację. Po potwierdzeniu mailowym i zaakceptowaniu regulaminu dostęp odbywa się na takich samych zasadach.

Obecnie przygotowywany jest nowy pokój wyciszeń na Wydziale Historii (Kampus Główny) Do czasu jego uruchomienia funkcjonuje tymczasowa przestrzeń na korytarzu przy Zakładzie Historii XX wieku (II piętro).

Miejsce zostało oznakowane apelem o zachowanie ciszy i uszanowanie potrzeby wyciszenia innych studentów. Wejście nie wymaga rejestracji ani zgłoszeń.

Klub dla osób neuroróżnorodnych na UW

Klub skierowany jest to szeroko rozumianej grupy osób neuroróżnorodnych (m.in. osób w spektrum autyzmu, czy z ADHD) – nie potrzeba oficjalnej diagnozy, żeby się zgłosić!

Prowadzone są obecnie dwie grupy Klubu – dla studentek i studentów oraz dla doktorantek i doktorantów UW. Wydarzenia są być okazją m.in. do wspólnego spędzenia czasu i rozwoju kompetencji społecznych. Będą one przyjmować różne formy: od kreatywno-artystycznej, przez samopomocową po warsztaty kompetencji społecznych.

W trakcie spotkań podejmowane są takie tematy jak trudności z nawiązywaniem nowych relacji, osamotnienie czy poczucie zagubienia w sytuacjach społecznych. Klub jest przede wszystkim przestrzenią integracji i miłego spędzenia czasu.

Wydarzenia w ramach Klubu dla osób neuroróżnorodnych są prowadzone przez wolontariuszy ze społeczności UW pod opieką pracowników Centrum Pomocy Psychologicznej (CPP) oraz Uniwersyteckiego Centrum Wolontariatu (UCW).

Spotkania odbywają się w CPP Uniwersytetu Warszawskiego przy ul. Pasteura 7 (pierwsze piętro, sala 106). Przestrzeń dostępna jest dla osób poruszających się na wózku.

Klub dla studentek i studentów spotyka się co czwartek w godzinach 16.00 – 18.00, a Klub dla doktorantek i doktorantów w drugi i czwarty wtorek miesiąca w godzinach 17.00 – 19.00.

Więcej informacji na temat Klubu znaleźć można na stronach Centrum Pomocy Psychologicznej oraz Uniwersyteckiego Centrum Wolontariatu.

 

Autism & uni – poradnik

Uniwersytet Warszawski przygotował poradnik, którego celem jest wsparcie studentów ze spektrum autyzmu. Można w nim znaleźć m.in. wskazówki na temat życia akademickiego, informacje dotyczące możliwości uzyskania wsparcia na UW oraz wywiady z wykładowcami i konsultantami Biura ds. Osób Niepełnosprawnych.

Poradnik powstał w wyniku współpracy specjalistów z  Biura ds. Osób Niepełnosprawnych UW oraz z Wydziału Psychologii UW. Jest to adaptacja anglojęzycznej publikacji stworzonej przez Leeds Beckett University. Poradnik został dostosowany do warunków polskich i realiów Uniwersytetu Warszawskiego.

Na stronie BON autism&uni znaleźć można ciekawe i praktyczne informacje poświęcone m.in.:

  • wskazówki i porady pomagając w studiowaniu
  • usługi i udogodnienia dla osób studiujących, które znajdują się w spektrum autyzmu
  • historie i doświadczenia innych osób w spektrum
  • wywiady ze specjalistami, którzy na co dzień zajmują się wspieraniem osób w spektrum
  • praktyczne informacje dotyczące kampusów UW, budynkach, typach sal etc.

 

Baza wiedzy

AutismLab UW

Projekt naukowy Co słychać? Komunikacja społeczna w autyzmie: podejście obliczeniowe”

Uczelnia dostępna dla studentów ze spektrum autyzmu. Podręcznik dla specjalistów, nauczycieli akademickich i osób zarządzających w edukacji wyższej

Neuroróżnorodność na polskich uczelniach. – raport z badania ankietowego osób studiujących w spektrum autyzmu, z AHDH/ADD oraz z trudnościami w uczeniu się (dysleksją, dysgrafią i dyskalkulią)

Osoby ze spektrum autyzmu w czasie pandemii – raport z badania przeprowadzonego na Wydziale Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego podczas epidemii COVID-19

Neuroróżnorodność na uniwersytecie. Wykorzystanie potencjału studentów ze spektrum autyzmu i nie tylko – wykład dr Mateusza Płatosa z Wydziału Psychologii UW i Centrum Wsparcia Akademickiego BON UW

Żeński fenotyp autyzmu czy efekt kamuflażu? Co wiemy o dziewczętach i kobietach ze spektrum autyzmu? – wykład prof. dr hab. Ewy Pisuli z Wydziału Psychologii UW

Poradniki

Studenci ze spektrum autyzmu w procesie dydaktycznym

Spektrum autyzmu. Podobni – różni

An asset, not a problem: Meeting the needs of neurodivergent students – Atut, nie problem: zaspokajanie potrzeb uczniów neuroatypowych (dostępne w języku angielskim)

Badania

Autyzm. Zacznijmy się liczyć w Polsce! – Raport z badania ankietowego wśród osób z autyzmem

Społeczny obraz autyzmu – Raport z badań ilościowych wśród osób neurotypowych

Neurodiversity Index 2025 – Raport z badania ankietowego dorosłych osób neuroróżnorodnych (dostępne w języku angielskim)

Artykuły naukowe

Kategorie otwierające na neuroróżnorodność studentów. Pedagogiczne studium kontekstów edukacyjnych

University experiences of students and graduates with neurodiversity: tools for creating a specialized mentoring program related to working life Uniwersyteckie doświadczenia studentów i absolwentów z neuroróżnorodnością: narzędzia do tworzenia specjalistycznego programu mentoringowego związanego z życiem zawodowym (dostępne w języku angielskim)

Neurodiversity in higher education: a narrative synthesis – Neuroróżnorodność w szkolnictwie wyższym: synteza narracyjna -(dostępne w języku angielskim)

A rapid review of supports for neurodivergent students in higher education. Implications for research and practice – Szybki przegląd wsparcia dla studentów neuroróżnorodnych w szkolnictwie wyższym. Implikacje dla badań i praktyki (dostępne w języku angielskim)

Inne

Wolontariat Koleżeński “Mary i Max” – program, którego celem jest wsparcie osób z autyzmem i zespołem Aspergera w nawiązywaniu kontaktów koleżeńskich

Podcast Autyzm. Poznajmy się