Ta strona wykorzystuje ciasteczka ("cookies") w celu zapewnienia maksymalnej wygody w korzystaniu z naszego serwisu. Czy wyrażasz na to zgodę?

Czytaj więcej

Formy wsparcia osób neuroróżnorodnych

Centrum Wsparcia Akademickiego BON dla studentów w spektrum autyzmu

Centrum Wsparcia Akademickiego BON oferuje wsparcie studentom ze spektrum autyzmu (m.in. z zespołem Aspergera lub autyzmem) w funkcjonowaniu na uczelni.

Na stronie Centrum Wsparcia Akademickiego BON znaleźć można następujące informacje:

  • Jakie wsparcie mogę uzyskać?
  • Jak się zgłosić?
  • Jak wygląda pierwsze spotkanie?
  • Jakie dokumenty muszę mieć, żeby skorzystać ze wsparcia?
  • Program tutoringu studenckiego.

 

“Wsparcie na Starcie” Biura ds. Osób z Niepełnosprawnościami UW

Jeśli osoba w spektrum autyzmu dopiero rozpoczyna studia na Uniwersytecie Warszawskim, może otrzymać pomoc w adaptacji do nowych warunków – zarówno w zakresie organizacji, jak i codziennego funkcjonowania w środowisku akademickim.

Na czym polega wsparcie:

  • Konsultacje indywidualne – cykl ok. 8–10 spotkań w pierwszym roku studiów, pomagających ocenić bieżące potrzeby i znaleźć rozwiązania pojawiających się trudności.

  • Opinia dla Wydziału – określająca zalecane formy wsparcia, np. dostosowanie zajęć i egzaminów, korzystanie z technologii wspierających, modyfikacje harmonogramu zaliczeń czy zasad usprawiedliwiania nieobecności.

  • Spotkania z tutorami – starsi studenci pomagają odnaleźć się w realiach życia akademickiego i integrują środowisko osób w spektrum.

  • Dodatkowe wsparcie dla wybranych Wydziałów (Archeologia, Biologia, Fizyka, Historia, Neofilologia, Psychologia, Socjologia, Instytut Kultury Polskiej) – indywidualna opieka tutora obejmująca m.in. planowanie nauki, zrozumienie spraw formalnych, strategie budowania relacji, a także orientację w przestrzeni i usługach uczelni (np. w bibliotece).

  • Pokoje wyciszeń – w budynku Wydziału Historii (Kampus Główny) oraz Neofilologii (ul. Dobra 55).

Szczegółowe informacje można znaleźć tutaj.

 

Program tutoringu studenckiego i tutorzy akademiccy

Program tutoringu studenckiego został stworzony z myślą o studentach ze spektrum autyzmu, którzy potrzebują wsparcia w funkcjonowaniu na uczelni. W ramach programu będziesz regularnie spotykać się z innym studentem (tutorem) i omawiać bieżące sprawy związane ze studiowaniem, a także rozwiązywać problemy.
Dowiedz się więcej o tutoringu

Niektóre Wydziały (Archeologia, Biologia, Fizyka, Historia, Neofilologia, Psychologia, Socjologia, Instytut Kultury Polskiej)  oferują również bardziej regularne, indywidualne wsparcie tutorów, skupione nie tylko na bieżących problemach związanych z Uniwersytetem, ale również:

  • planowania procesu uczenia się,
  • rozumienia spraw organizacyjnych i formalnych,
  • strategii nawiązywania kontaktów,
  • orientacji w przestrzeni i usługach uniwersytetu (np. w usługach i przestrzeni biblioteki).

Dane kontaktowe tutorów można znaleźć tutaj.

Na kilku Wydziałach (Archeologia, Dziennikarstwo, Informacja i Bibliologia, Geografia i Studia Regionalne, Historia, Neofilologia) powołano również stanowisko osoby wspomagającej studentki i studentów ze szczególnymi potrzebami w nauczaniu, która obejmuje nauczyciel lub nauczycielka akademicka. Szczegółowe informacje w tym zakresie można uzyskać na stronie konkretnego Wydziału.