Edukacja i Szkolenia
Szkolenia dla osób pracujących: postawy równościowe
WARSZTATY ROZWIJAJĄCE POSTAWY RÓWNOŚCIOWE W DYDAKTYCE AKADEMICKIEJ UNIWERSYTETU WARSZAWSKIEGO
Celem warsztatów jest poszerzenie wiedzy nauczycieli akademickich Uniwersytetu Warszawskiego dotyczącej stereotypów, uprzedzeń, dyskryminacji, ich źródeł oraz psychologicznych, społecznych i prawnych konsekwencji ich stosowania. Poprzez aktywne i zróżnicowane metody uczenia się uczestnicy i uczestniczki warsztatów nabędą nowe umiejętności w zakresie rozpoznawania i przeciwdziałania przejawom dyskryminacji w pracy w środowisku akademickim oraz komunikowania się ze studentami i studentkami. Poznają także narzędzia reagowania na przejawy dyskryminacji oraz sposoby posługiwania się językiem równościowym. Osoby uczestniczące w warsztatach będą mogły przygotować również indywidualne plany działań prorównościowych pomocne w pracy dydaktycznej.
Warsztat jest realizowany w ramach Programu zintegrowanych działań na rzecz rozwoju Uniwersytetu Warszawskiego, realizowanego w latach 2018-2022 i współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój.
Ramowy program warsztatów
- Integracja uczestników i uczestniczek oraz przedstawienie głównych założeń programu Równoważni UW
- Stereotypy i uprzedzenia i dyskryminacja – źródła
- Stereotypy i uprzedzenia i dyskryminacja – konsekwencje
- Różne rodzaje dyskryminacji i kształtowanie umiejętności ich rozpoznawania
- Reagowanie na przejawy dyskryminacji
- Komunikacyjne narzędzia reagowania na dyskryminację
- Postawa równościowa w pracy dydaktycznej – indywidualny plan działania
WIĘCEJ SZCZEGÓŁÓW W BIURZE SPRAW PRACOWNICZYCH, DZIAŁ SZKOLEŃ
Kurs online: Kurs na Równość
Celem Kursu na Równość jest przybliżenie społeczności akademickiej problematyki związanej z równym traktowaniem. Uczestnictwo w e-kursie pozwoli kursantkom i kursantom zdobyć wiedzę m.in. o tym, czym jest dyskryminacja oraz jakie konsekwencje z niej wynikają, przyjrzeć się własnej postawie wobec tematu równości płci czy wreszcie – rozwinąć podstawowe umiejętności reagowania w przypadku dyskryminacji.
KnR dostępny jest jako OGUN dla osób studiujących oraz jako kurs szkoleniowy zakończony certyfikatem – dla pracowników i pracownic.
Kurs został opracowany przez ekspertki zajmujące się problematyką równego traktowania i zawiera praktyczne informacje dotyczącego tego, czym jest nierówne traktowanie, jakie są jego przejawy oraz co zrobić, gdy jesteśmy jego świadkami lub gdy doświadczamy dyskryminacji.
Kurs jest interaktywny, prowadzony jest w formule samouczka. Po jego ukończeniu możliwe jest pobranie certyfikatu potwierdzającego uzyskanie wiedzy w zakresie równego traktowania.
W trakcie kursu dowiesz się czym jest dyskryminacja, jakie są jej przejawy oraz co zrobić, gdy jesteśmy jej świadkami lub ofiarami.
Kurs składa się z 4 modułów:
1. Kontekst polityki równości płci, w którym: poznasz szerszy kontekst społeczny równości płci, dowiesz się, jakie zmiany historyczne i społeczne zaszły w obszarze edukacji wyższej kobiet, zapoznasz się z podstawową terminologią dotyczącą polityki równości płci, zapoznasz się z definicją płci społeczno-kulturowej (gender).
2. Bariery równości, w którym: dowiesz się jak zidentyfikować bariery – indywidualne i społeczne – wobec równości płci, będziesz wiedzieć, jaką siłę i moc mają osobiste przekonania oraz jak wpływają na innych ludzi, będziesz rozumieć zależności pomiędzy stereotypami, uprzedzeniami i dyskryminacją.
3. Dyskryminacja, w którym: zdobędziesz wiedzę na temat różnych form dyskryminacji, nauczysz się rozpoznawać zachowania o charakterze dyskryminacyjnym, poznasz konsekwencje dyskryminacji.
4. Reagowanie na dyskryminację, który pokazuje: różnego rodzaju interwencje i sposoby reagowania na dyskryminację, ścieżki reagowania na przejawy dyskryminacji są dostępne na UW.
Kursy znajdują się na platformie Kampus. By przystąpić do kursu należy zalogować się na platformę Kampus, kursy będą widoczne w zakładce Moje kursy -> Dostępne kursy (https://kampus.uw.edu.pl/available_courses_teacher). Kurs można przerwać i wrócić do realizacji w dogodnym momencie. Po ukończeniu i zaliczeniu kursu, każda osoba uczestnicząca może pobrać certyfikat potwierdzający ukończenie kursu.
Bezpośrednie linki do kursów dla osób pracujących:
- ,,Kurs na Równość – przeciwdziałanie dyskryminacji na UW” (w języku polskim)
https://kampus-kursy.ckc.uw.edu.pl/course/view.php?id=2631
Dla osób studiujących Kurs na Równość / Understanding Equality dostępne są jako OGUN w każdym semestrze.
Obecnie Kurs na Równość oferowany jest zarówno jako OGUN ogólnouniwersytecki, jak również jako OGUN na poszczególnych wydziałach, a także osobno dla doktorantek i doktorantów.
Kurs został przygotowany przez Małgorzatę Dymowską, Natalię Saratę i Martę Witkowską, we współpracy merytorycznej z Anną Grędzińską.
kontakt: kubisaj@is.uw.edu.pl dr hab. Julia Kubisa prof. UW
KURS NA RÓWNOŚĆ – POLECANE KSIĄŻKI Z BUWU
Jako uzupełnienie dla Kursu na Równość polecamy szereg książek, które znaleźć można w Wolnym Dostępie w Bibliotece Uniwersyteckiej w Warszawie
Listę regularnie uaktualniamy i zachęcamy do przesyłania swoich propozycji.
PRZECIWDZIAŁANIE DYSKRYMINACJI
„Etykieta czy drogowskaz?: rola stereotypów w przestrzeniach edukacyjnej różnorodności” pod red. Moniki Grochalskiej i Majki Łojko.
“Edukacja antydyskryminacyjna : Ostatni dzwonek! : o deficytach systemu edukacji formalnej w obszarze przeciwdziałania dyskryminacji i przemocy motywowanej uprzedzeniami : raport z badań” pod red. Magdaleny Chusteckiej, Elżbiety Kielak, Marty Rawłuszko.
BADANIA NAD PŁCIĄ
„Facet przyzwoity : od patriarchatu do nowych rodzajów męskości” Ivan Jablonka ; tłumaczenie Marta Duda-Gryc.
„Socjologia płci : płeć w ujęciu globalnym” Raewyn Connell ; tł. Olga Siara.
„Uwikłani w płeć : feminizm i polityka tożsamości” Judith Butler ; przełożyła Karolina Krasuska ; wstęp Olga Tokarczuk.
„Komu potrzebna jest płeć? = Gender: do we need it or not?” zespół red. Krystyna Ablewicz et al..
„Mężczyzna polski : psychospołeczne czynniki warunkujące pełnienie ról zawodowych i rodzinnych” Anna Kwiatkowska, Agnieszka Nowakowska.
„Miłość, płeć i matriarchat” Erich Fromm ; przekł.: Beata Radomska, Grzegorz Sowinski.
„Natura, kultura, płeć : historia, etnografia, socjologia, psychoanaliza, filozofia” tł. Katarzyna Łopuska red. książki Karol Wojciech Meissner
„Płeć, wybory, władza” pod. red. Renaty Siemieńskiej.
„Płeć zmiany : zjawisko transformacji w Polsce z perspektywy gender” Izabela Desperak.
„Postpłciowość? : praktyki i narracje tożsamościowe w ponowoczesnym świecie” red. Aleksandra E. Banot, Anna Barabasz, Rafał Majka.
„Sex i gender : płeć biologiczna i kulturowa w refleksjach i badaniach młodych socjologów” pod red. Ewy Malinowskiej.
„Socjologia pary : praktyki intymne w związkach nieheteroseksualnych” Agata Stasińska.
„Socjologia płci i seksualności w perspektywie teorii queer i krytyki feministycznej” red. nauk. Joanna Mizielińska i Agata Stasińska.
„Społeczne tworzenie ciała : płeć kulturowa i płeć biologiczna” Adam Buczkowski.
“Conceptions of postwar German masculinity” ed. by Roy Jerome, with an afterword by Michael Kimmel.
“Feminism is for everybody : passionate politics” bell hooks.
“Teoria feministyczna : od marginesu do centrum” bell hooks ; przeł. Ewa Majewska ; przekł. przejrzała Ewa Klekot.
„Feministki we współpracy z państwem: studium przypadku” Marta Rawłuszko.
„The gendered society” Michael S. Kimmel.
“Społeczeństwo Genderowe” Michael Kimmel ; redakcja naukowa Anna M. Kłonkowska; tłumaczenie Anna Czerniak i Anna M. Kłonkowska.
„Niewidzialne kobiety : jak dane tworzą świat skrojony pod mężczyzn” Caroline Criado Perez ; przekład Anna Sak.
„Kobiety, mężczyźni, płeć” red. prowadzący numer Małgorzata Fuszara, Beata Łaciak
„Kobiety, migracja i praca” red. prowadzący numer: Małgorzata Fuszara
„Kobiety w polityce” Małgorzata Fuszara
„Kobiety w Polsce na przełomie wieków : nowy kontrakt płci?” pod red. Małgorzaty Fuszary
„Kobiety, wybory, polityka” pod red. Małgorzaty Fuszary.
„Kwoty, listy wyborcze i równość płci w wyborach parlamentarnych w 2011 roku” Małgorzata Fuszara.
„Masculinities and the law : a multidimensional approach” ed. by Frank Rudy Cooper and Ann C. McGinley ; foreword by Michael Kimmel.
“Men explain things to me” Rebecca Solnit
„Mężczyźni objaśniają mi świat” Rebecca Solnit ; przełożyła Anna Dzierzgowska
„Matka wszystkich pytań” Rebecca Solnit ; przełożyła Barbara Kopeć-Umiastowska
„Nadzieja w mroku : nieznane opowieści, niebywałe możliwości” Rebecca Solnit ; przełożyli Anna Dzierzgowska, Sławomir Królak.
„Nowi mężczyźni? : zmieniające się modele męskości we współczesnej Polsce” pod red. Małgorzaty Fuszary.
„Pokochać czerń : dziedzictwo myśli Williama E. B. Du Boisa w książkach dla dzieci Nikki Giovanni, Faith Ringgold i bell hooks” Ewa Klęczaj-Siara.
„Proces kształtowania kobiecej podmiotowości : praca biograficzna : pedagogiczne studium samorozwoju bell hooks” Aneta Ostaszewska.
„Równouprawnienie : księga jubileuszowa dla Profesory Małgorzaty Fuszary” Redakcja naukowa Anna Krajewska, Marta Rawłuszko.
„Teoria z globalnego Południa : w stronę ogólnoświatowej nauki o społeczeństwie” Raewyn Connell ; przełożył Paweł Tomanek.
„The will to change : men, masculinity, and love” bell hooks
„Gotowi na zmianę : o mężczyznach, męskości i miłości” bell hooks
“Zasada równości szans kobiet i mężczyzn : w projektach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki : poradnik” Maja Branka, Marta Rawłuszko, Agnieszka Siekiera.
„Gender w społeczeństwie polskim” pod red. Krystyny Slany, Justyny Struzik, Katarzyny Wojnickiej
„Karuzela z mężczyznami : problematyka męskości w polskich badaniach społecznych” pod red. Katarzyny Wojnickiej i Eweliny Ciaputy.
„Pożegnanie z Matką Polką? : dyskursy, praktyki i reprezentacje macierzyństwa we współczesnej Polsce” red. nauk. Renata E. Hryciuk i Elżbieta Korolczuk.
„Kto się boi gender? : prawica, populizm i feministyczne strategie oporu” Agnieszka Graff, Elżbieta Korolczuk ; przełożył Michał Sutkowski.
„Praktyki rodzinne i rodzicielskie we współczesnej Polsce : rekonstrukcja codzienności” Małgorzata Sikorska.
„Poza granicami : płeć społeczno-kulturowa w katolickich organizacjach migracyjnych” Katarzyna Leszczyńska, Sylwia Urbańska, Katarzyna Zielińska.
„Matka Polka na odległość : z doświadczeń migracyjnych robotnic 1989-2010” Sylwia Urbańska
„Kobiety (w) nauce : problem płci we współczesnej filozofii nauki i w praktyce badawczej” Aleksandra Derra.
„Kariery akademickie kobiet i mężczyzn : różne czy podobne?” redakcja naukowa Renata Siemieńska.
„Płeć” Harriet Bradley ; przeł. Ewa Chomicka
„Czarownice : niezwyciężona siła kobiet” Mona Chollet ; przełożył Sławomir Królak.
„Dlaczego nie rozmawiam już z białymi o kolorze skóry” Reni Eddo-Lodge ; przełożyła Anna Sak ; posłowie Monika Bobako.
„Kobiety i duch inności” Maria Janion.
„Cyfrodziewczyny : pionierki polskiej informatyki” Karolina Wasielewska
LGBT
“Art & queer culture” Catherine Lord & Richard Meyer
„Biblia queeru” redakcja Jack Guinness ; tłumaczenie Zofia Szachnowska-Olesiejuk.
„Completely queer : the gay and lesbian encyclopedia” Steve Hogan and Lee Hudson.
“Dezorientacje : antologia polskiej literatury queer” Alessandro Amenta, Tomasz Kaliściak, Błażej Warkocki.
„In a queer time and place : transgender bodies, subcultural lives” Judith Halberstam.
“Odmiany odmieńca : mniejszościowe orientacje seksualne w perspektywie gender” = A queer mixture : gender perspectives on minority sexual identities red. Tomasz Basiuk, Dominika Ferens, Tomasz Sikora.
„Płeć, ciało, seksualność : od feminizmu do teorii queer” Joanna Mizielińska.
„Queer in America : sex, the media, and the closets of power” Michelangelo Signorile
„Queer studies : podręcznik kursu” pod red. Jacka Kochanowskiego, Marty Abramowicz, Roberta Biedronia.
„Queer theory : an introduction” Annamarie Jagose.
“Queer theory and social change” Max H. Kirsch.
“Queer wars : the new global polarization over gay rights” Dennis Altman and Jonathan Symons.
„Solidarność queerowa : mobilizacja, ramy i działania ruchów queerowych w Polsce” Justyna Struzik.
“Speaking in queer tongues : globalization and gay language” ed. by William L. Leap and Tom Boellstorff.
„Spektakl i wiedza : perspektywa społecznej teorii queer” Jacek Kochanowski.
„Strategie queer : od teorii do praktyki” red. Monika Kłosowska, Mariusz Drozdowski, Agata Stasińska.
„Cała siła, jaką czerpię na życie : świadectwa, relacje, pamiętniki osób LGBTQ+” pod redakcją Julii Bednarek, Piotra Laskowskiego, Sebastiana Matuszewskiego, Łukasza Mikołajewskiego, Michała Sobczaka.
„Oni : homoseksualiści w czasie II wojny światowej” Joanna Ostrowska.
Kurs online: Przeciwdziałanie molestowaniu seksualnemu na uczelni
Celem kursu jest przybliżenie społeczności akademickiej problematyki związanej z molestowaniem seksualnym. Uczestnictwo w e-kursie pozwoli kursantkom i kursantom zdobyć wiedzę m.in. o tym, czym jest molestowanie seksualne, consent (zgoda) i jakie mają konsekwencje dla osób, które ich doświadczają. Przyjrzymy się naszym postawom wobec zachowań noszących znamiona molestowania seksualnego a także nauczymy się reagować. Treści Kursu powiązane są z publikacją ,,Przeciwdziałanie molestowaniu seksualnemu na uczelni. Informator Uniwersytetu Warszawskiego”
W trakcie kursu dowiesz się czym jest molestowanie seksualne, jakie są jego formy i kto go najczęściej doświadcza. Poznasz także zagadnienia związane z pojęciem consentu czyli zgody – wyrażonej w pełni świadomie. Kurs zakończony będzie częścią poświęconą samoewaluacji. W tej części studenci i studentki zastanowią się nad swoimi codziennymi zachowaniami, sprawdzając jednocześnie, czy środowisko w którym funkcjonują jest bezpieczne jako środowisko pracy i nauki.
Kurs składa się z 4 modułów:
1. Definicje i podstawowe zagadnienia związane z molestowaniem seksualnym. Konteksty prawne, regulacje unijne, polskie oraz stosowanie prawa w praktyce. Przykłady molestowania seksualnego.
2. Consent czyli zgoda. W tym module dowiesz się, skąd wzięło się to pojęcie, co wpłynęło na jego ewolucję oraz w jaki sposób wpływa na społeczny, polityczny i obyczajowy wymiar molestowania seksualnego. Dowiesz się także, w jaki sposób na nasz odbiór tego zjawiska wpływają stereotypy.
3. Kultura gwałtu (rape culture).W tym module dowiesz się, czym jest seksistowska mowa nienawiści, cyberprzemoc o charakterze seksualnym, seksualizacja kobiet i dziewcząt a także mansplaining. Każde z tych zjawisk jest związane z molestowaniem seksualnym oraz seksizmem.
4. Reagowanie na molestowanie seksualne, który pokazuje w jaki sposób można działać przeciwko temu zjawisku na UW. Co można zrobić doświadczając, co zrobić będąc świadkiem. Odpowiemy sobie na pytania, w jaki sposób wykorzystać ścieżki reagowania i zgłaszania przypadków molestowania seksualnego na UW i poza nim.
Został przygotowany przez Joannę Piotrowską z Fundacji Feminoteka, we współpracy merytorycznej z dr hab. Julią Kubisą.
Kurs znajduje się na platformie Kampus. By przystąpić do kursu należy zalogować się na platformę Kampus, kursy będą widoczne w zakładce Moje kursy -> Dostępne kursy (https://kampus.uw.edu.pl/available_courses_teacher). Kurs można przerwać i wrócić do realizacji w dogodnym momencie. Po ukończeniu i zaliczeniu kursu, każda osoba uczestnicząca może pobrać certyfikat potwierdzający ukończenie kursu.
Bezpośrednie linki do kursów dla osób pracujących:
- ,,Przeciwdziałanie molestowaniu seksualnemu na uczelni” (w języku polskim)
https://kampus-kursy.ckc.uw.edu.pl/course/view.php?id=2633
- ,,Prevention of sexual harassment at University” (in English)
https://kampus-kursy.ckc.uw.edu.pl/course/view.php?id=2634
Dla osób studiujących Kursy dostępne są jako OGUN w każdym semestrze.
Szkolenie: Jak postępować z osobami po doświadczeniu przemocy seksualnej?
SZKOLENIE FAKULTATYWNE DLA RZECZNIKÓW DYSCYPLINARNYCH I CZŁONKÓW KOMISJI DYSCYPLINARNYCH
Tytuł szkolenia: Jak postępować z osobami po doświadczeniu przemocy seksualnej
Czas trwania: 3 godziny
Prowadząca: Joanna Piotrowska, fundacja Feminoteka
Przemoc seksualna jest jedną z najbardziej traumatycznych form przemocy. Jednocześnie badania pokazują, że obwinianie kobiet (które są grupą najbardziej narażoną na tę formę przemocy i najczęściej jej doznającą) z doświadczeniem przemocy seksualnym jest zjawiskiem powszechnym. To powoduje, że ten rodzaj przemocy jest niezwykle rzadko zgłaszany, a osoby pokrzywdzone nie szukają pomocy i wsparcia, co utrudnia powrót do równowagi, zaś sprawcy pozostają bezkarni. Jedną z przyczyn tego krzywdzącego traktowania jest brak znajomości zjawiska, powielanie mitów na ich temat, nieznajomość istniejących procedur i możliwości udzielania właściwej pomocy. Szkolenie ma na celu omówienie zjawiska, a jednocześnie przekazanie wiedzy, jak postępować z osobami po przemocy seksualnej, by ich nie krzywdzić.
Zakres szkolenia:
- podstawowe definicje dotyczące molestowania seksualnego i innych form przemocy seksualnej,
- podstawowe dane statystyczne,
- przemoc seksualna jako forma dyskryminacji ze względu na płeć,
- przyczyny przemocy seksualnej,
- mity i fakty na temat przemocy seksualnej,
- konsekwencje psychiczne, prawne, zdrowotne mitów nt. przemocy seksualnej,
- dostępne procedury, dobre praktyki nt. reagowania w sprawie przemocy seksualnej,
- jak pomagać, by nie krzywdzić osób po doświadczeniu przemocy seksualnej.
W materiałach szkoleniowych osoby uczestniczące otrzymają literaturę poświęconą problematyce oraz listę miejsc udzielających pomocy.
O prowadzącej:
Joanna Piotrowska, prezeska fundacji Feminoteka, andragożka, ekspertka i trenerka przeciwprzemocowa. Od 20 lat prowadzi szkolenia i warsztaty z tego obszaru. Autorka lub współautorka wielu publikacji poświęconych problematyce przemocy ze względu na płeć.
Kurs online: Mobbing w miejscu pracy – zapobieganie, rozpoznawanie i reagowanie
Kurs nt. mobbingu to interaktywny e-kurs, który uczestnik_uczestniczka przejdą samodzielnie.
Kurs przybliża tematykę mobbingu w miejscu pracy oraz przygotowuje uczestniczki i uczestników do wejścia na rynek pracy i tworzenie bezpiecznego miejsca pracy, umiejętności szukania pomocy w sytuacjach nadużyć oraz bezpośredniego reagowania w sytuacjach trudnych. Wyposaża w wiedzę pozwalającą bronić się przed mobbingiem i uczy jak nie stać się mobberem.
W obszarze teoretycznym kurs przedstawia mobbing jako złożone zjawisko, mające swój wymiar społeczny i organizacyjny, którego konsekwencje mogą wpływać na psycho-somatyczne funkcjonowanie pracowników, dynamikę grupową oraz efektywność realizacji celów organizacyjnych. Kurs pozwala zrozumieć istotę zjawiska mobbingu w ujęciu psychologicznym i prawnym: opisuje mechanizmy psychologiczne stojące za zachowaniami ofiary i sprawcy mobbingu oraz dynamiką procesu grupowego; przybliża obowiązujące przepisy i definicje prawne a także praktykę stosowania prawa w tym zakresie.
W obszarze praktycznym przedstawione zostaną kryteria pozwalające rozpoznać mobbing, a zarazem odróżnić go od konfliktów interpersonalnych, dyskryminacji lub innych niepożądanych zjawisk w środowisku pracy. Uczestniczki i uczestnicy zdobędą także wiedzę nt. źródeł i konsekwencji zaistnienia mobbingu w miejscu pracy.
Szczególny nacisk położony zostanie na problematykę mobbingu w środowisku akademickim. W tym kontekście przedstawiona zostanie procedura antymobbingowa obowiązująca na Uniwersytecie Warszawskim oraz narzędzia wsparcia instytucjonalnego, z których można korzystać w celu przeciwdziałania występowaniu mobbingu na Uniwersytecie Warszawskim.
Kurs został przygotowany przez dr Annę Cybulko, Rzeczniczkę Akademicką UW, we współpracy merytorycznej z dr hab. Julią Kubisą.