Ta strona wykorzystuje ciasteczka ("cookies") w celu zapewnienia maksymalnej wygody w korzystaniu z naszego serwisu. Czy wyrażasz na to zgodę?

Czytaj więcej

Kobiety w sektorze STEM

Kobiety w sektorze STEM

Ireneusz Sadowski i Alicja Zawistowska-Sadowska badają rozwój karier w sektorze STEM ze względu na płeć. Sektor STEM (od: science, technology, engineering, mathematics) nazywamy jest filarem nowej gospodarki, opartej na wiedzy. Osoby wiążące swoje ścieżki zawodowe z tym sektorem mogą na ogół spodziewać się wysokich zarobków.

Jak pokazują różne dane, często edukacja i rynek pracy związany ze STEM jest zdominowany przez mężczyzn. Co ciekawe, jak pisze Alicja Zawistowska-Sadowska, przyczyną tego stanu rzeczy jest w znacznej mierze własny wybór kobiet. Trzeba też wyraźnie zaznaczyć, że jak wynika z różnych badań dotyczących systemu edukacji (np. PISA) dziewczynki mają podobny poziom umiejętności matematycznych jak chłopcy.

Badacze zdecydowali przyjrzeć się jak wygląda proces selekcji do branż sektora STEM. Uznali oni, że kluczowym momentem, w którym zapada decyzja o ścieżce kariery jest matura, ponieważ decyduje ona o przejściu od edukacji o charakterze generalnym do edukacji o charakterze profesjonalnym. W przypadku STEM zasadnicza jest rozszerzona matura z matematyki.

Według danych z ostatnich lat dwukrotnie więcej chłopców niż dziewczyn zdecydowało się zdawać na maturze rozszerzoną wersję tego przedmiotu, co pokazuje, że kobiety masowo „wypadają z gry” już na etapie szkoły średniej. Można by przypuszczać, że część tej różnicy objaśni odmienny poziom wyników z matematyki. Nic bardziej mylnego! Kiedy podda się statystycznej kontroli wynik z matury obowiązkowej – co oznacza, że model statystyczny czyni porównania pomiędzy osobami o tym samym poziomie umiejętności – luka między kobietami i mężczyznami staje się w istocie większa. Okazuje się, że wyższe umiejętności matematyczne nie zmniejszają dysproporcji w skłonności do wyboru ścieżki matematycznej.

Następnie badacze przyjrzeli się wynikom maturalnym z języka polskiego. Doszli do wniosku, że wysokie kompetencje humanistyczne kierowały uczniów ku ścieżkom na studia humanistyczne i społeczne. Jednak kompetencje humanistyczne „odciągają” kobiety od kierunków matematycznych znacznie silniej niż mężczyzn.

Alicja Zawistowska-Sadowska konkluduje, że jedną z przyczyn odpływu ze ścieżki ku STEM wśród kobiet są względnie wysokie dodatkowe umiejętności i tym samym szerszy wachlarz opcji kariery. Ten większy wybór działa – to istota paradoksu – na niekorzyść kobiet.

Informacja przygotowana na podstawie relacji Alicji Zawistowskiej-Sadowskiej.

Źródło: https://www.irishtimes.com