Wsparcie dla osób transpłciowych

Pytanie: Osoba na moich zajęciach poinformowała mnie, że jest transpłciowa. Co mogę zrobić, by ona i pozostałe osoby czuły się na zajęciach komfortowo?

 

Odpowiedź: Osoby, które wolą inne imię i zaimki niż te, na które wskazywałyby ich dane w dowodzie osobistym, są częścią społeczności uniwersyteckiej.

Zachęcamy do tego by to uszanować i zwracać się do nich zgodnie z preferowanym imieniem – zgodnie z powszechną uniwersytecką zasadą, by wszystkich traktować z szacunkiem.

W indywidualnych przypadkach, związanych np. ze wsparciem w potrzebie zmiany danych w dyplomie, informacji i pomocy udziela pani Magdalena Miksa z Biura Rzecznika Akademickiego (Ombudsman UW).

Nie ma nic złego w tym, jeśli przez przypadek zwrócimy się do kogoś używając niewłaściwego zaimka. Każdy może się przejęzyczyć i nie ma potrzeby by tłumaczyć się z pomyłki. Natomiast zachęcamy, by nie mis-genderować czyli nie używać umyślnie zaimka płci z dowodu osobistego. Jest to dla osób transpłciowych przykre i źle wpływa na ich możliwości komfortowego studiowania.

W przypadku gdy nie mamy pewności jak się zwracać do osoby transpłciowej – wystarczy zapytać, po zajęciach czy w emailu. Można zaproponować by podczas pierwszych zajęć wszystkie osoby w nich uczestniczące przedstawiły się z imienia, nazwiska i preferowanego zaimka. 

 

Polecamy również: Osoby LGBT+ na uczelni 

Filmik edukacyjny o homofobii i transfobii w ramach kampanii „Wszyscy jesteśmy Równoważni”

 

Publikacje koła naukowego Queer UW:

Poradnik „Uczelnia Trans* -Inkluzywna. Tworzenie szkoły wyższej przyjaznej studiującym
osobom trans*. Poradnik dla szkół wyższych”

Poradnik „Uczelnia Trans* -Inkluzywna. Tworzenie szkoły wyższej przyjaznej studiującym
osobom trans*. Poradnik dla administracji”
Poradnik „Uczelnia Trans* -Inkluzywna. Tworzenie szkoły wyższej przyjaznej studiującym
osobom trans*. Poradnik dla studiujących osób trans*”

 

Źródła internetowe i poradniki

„Transpłciowa młodzież w polskiej szkole. Specyfika pomocy trans płciowym dzieciom i młodzieży. Podręcznik dla nauczycieli.” Wiktor Dynarski, Izabela Jąderek. Fundacja Trans Fuzja 2015

 

Raport z badania „Transpłciowa młodzież w polskiej szkole” 

 

Publikacje naukowe

„Transpłciowość w Polsce. Wytwarzanie kategorii” Maria Dębińska. Instytut Archeologii i Etnologii PAN. 2020.

“O płci od nowa. Własna tożsamość oczami osób transpłciowych”. A. Kłonkowska, K. Bojarska, K. Witek. Wydawnictwa Uniwersytetu Gdańskiego 2015

 

Obserwatorium Językowe Uniwersytetu Warszawskiego

https://nowewyrazy.pl/haslo/misgenderowac-zmisgenderowac.html 

https://nowewyrazy.pl/haslo/dednejm.html