Ta strona wykorzystuje ciasteczka ("cookies") w celu zapewnienia maksymalnej wygody w korzystaniu z naszego serwisu. Czy wyrażasz na to zgodę?

Czytaj więcej

11 lutego – Międzynarodowy Dzień Kobiet i Dziewcząt w Nauce

Dziś obchodzimy Międzynarodowy Dzień Kobiet i Dziewcząt w Nauce, ustanowiony przez UNESCO i UN-Women w celu promowania i wspierania kobiet i dziewcząt. To okazja by mówić o pełnym i równym dostępnie i uczestnictwie w nauce dla kobiet i dziewcząt.

źródło: https://sustainabledevelopment.un.org/womeninscience

 

Jak wynika z badań prowadzonych na potrzeby stworzenia Planu Równości Płci dla UW, kobiety pracujące naukowo wciąż stykają się z następującymi problemami:

  • W społeczności uniwersyteckiej cały czas funkcjonują stereotypy i niewypowiedziane uprzedzenia dotyczące płci, takie jak: kobiety jako osoby mniej ambitne, rzadziej traktowane jako ekspertki, mniej zdolne, natomiast mężczyźni bardziej zdecydowani i odporni na stres.
  • Stereotypy i uprzedzenia przekładają się na zachowania – protekcjonalne traktowanie, odmawianie uznania przygotowania merytorycznego kobiet ze względu na ich styl autoprezentacji, który jest np. mniej konfrontacyjny.
  • Kobietom trudniej zbudować sieci kontaktów naukowych, częściej powierza się im zadania administracyjne w projektach, podczas gdy mężczyznom przydziela się zadania merytoryczne.
  • Kobiety nie uzyskują wsparcia na poziomie instytucjonalnym i narzucają sobie samoograniczenia związane z rozwojem kariery naukowej oraz z ubieganiem się o znaczące funkcje na wydziale czy na uczelni. Zjawisko to można interpretować jako zinternalizowanie przekazów dyskryminacyjnych takich jak „kobiety nie nadają się do pewnych zadań” lub jako rozpoznanie, że działania przy braku wsparcia będą zbyt dużym wysiłkiem i w związku z tym się z nich rezygnuje. Warto zwrócić uwagę, że mężczyźni z kolei są zachęcani do obejmowania funkcji i nie kwestionuje się ich przygotowania używając argumentu płci.
  • Osoby najbardziej narażone na dyskryminację to: kobiety, młode osoby, osoby homoseksualne, osoby pracujące na najniższych stanowiskach.

W tym celu w Planie Równości Płci zaprojektowano działania wspierające kariery naukowe kobiet, takie jak:

  • Grupy networkingowe dla doktorantek:

– włączanie doktorantek w sieci kontaktów z pracownikami i pracownicami naukowymi, oraz organizacja wykładów z zaproszonymi prelegentkami, dotyczących karier kobiet w nauce, w Polsce i na świecie (np. kierowniczki międzynarodowych grantów realizowanych na UW):

– organizacja grupy mailingowej.

  • Uruchomienie programu badawczo – rozwojowego dla młodych badaczek i dydaktyczek – wsparcie mentorskie:

Ograniczenie zjawiska utraty zaangażowania kobiet w toku rozwoju kariery naukowej.

Bliższe zbadanie potrzeb młodych pracownic w zakresie wsparcia w rozwoju kariery naukowej.

Przetestowanie narzędzi, wypracowanie rozwiązań metodologicznych i organizacyjnych dla przyszłych programów rozwojowych w UW.

Wsparcie grupy młodych badaczek w rozwoju kariery naukowej i dydaktycznej we współpracy z mentorami i mentorkami.

Propagowanie w UW idei rozwoju młodych talentów w obszarze nauki i dydaktyki.

  • Upowszechnianie dobrych praktyk związanych ze wspieraniem karier kobiet stosowanych na wydziałach
    i w jednostkach .
  • Systematyczne monitorowanie udziału kobiet i mężczyzn w konkursach grantowych, projektach i wsparcia finansowego + publikacje.
  • Prowadzenie statystyk dotyczących otwierania przewodów oraz obron doktoratów z uwzględnieniem płci

A także szeroko zakrojone działania na rzecz równości i przeciwdziałaniu dyskryminacji i molestowaniu seksualnemu.

źródło: www.polityka.pl